nocopy

"Ζωή δεν είναι να ξυπνάς και να κοιμάσαι πάλι
ζωή είναι να σαι ξύπνιος όταν κοιμούνται οι άλλοι''

Πρός γνώση καί συμμόρφωση του κάθε αρμοδίου......

''ΑΝ ΔΙΧΩΣ ΣΚΕΨΗ ΕΝΕΡΓΕΙΣ, ΟΛΟ ΑΣΤΟΧΕΣ ΜΑΖΕΥΕΙΣ , ΚΙ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΠΥΡΟΒΟΛΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΣΗΜΑΔΕΥΕΙΣ ''

ΜΗΤΡΟΣ ΤΕ ΚΑΙ ΠΑΤΡΟΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΑΠΑΝΤΩΝ ΤΙΜΙΟΤΕΡΟΝ ΕΣΤΙΝ ΠΑΤΡΙΣ ΚΑΙ ΣΕΜΝΟΤΕΡΟΝ ΚΑΙ ΑΓΙΩΤΕΡΟΝ ΚΑΙ ΕΝ ΜΕΙΖΟΝΙ ΜΟΙΡΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑ ΘΕΟΙΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙΣ ΤΟΙΣ ΝΟΥΝ ΕΧΟΥΣΙ. [ΣΩΚΡΑΤΗΣ]

Διαβάστε σήμερα

Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

«Δίδυμη» οικολογική επιτυχία

ΟΤΑΝ ΟΙ ΒΟΡΕΙΟΙ ΒΛΕΠΟΥΝ ΜΠΡΟΣΤΑ.......
Οι δίδυμες πόλεις Λίνσεπινγκ και Νόρσεπινγκ της Σουηδίας έχουν πολλά να μας διδάξουν για τη διαχείρηση της ενέργειας και της ανακύκλωσης σε επίπεδο δήμων.
«Δίδυμη» οικολογική επιτυχία
Στόχος της Cleantech, σύμφωνα με τον πρόεδρό της κ. Γκερτ Κίντγκρεν, είναι η δημιουργία μιας παγκόσμιας επιχειρηματικής αρένας για πράσινες τεχνολογίες οι οποίες, εκτός από τις περιβαλλοντικές βελτιώσεις, θα προσφέρουν και άμεσο οικονομικό κέρδος


Εναν «πράσινο» παράδεισο δομημένο με ευρηματικές ιδέες και φαντασία αλλά πάνω απ' όλα με ανθρωπιά είχα την ευκαιρία να γνωρίσω από κοντά, κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψής μου στη Σουηδία. Ο λόγος για τις «δίδυμες πόλεις» - όπως τις αποκαλούν οι ντόπιοι - Λίνσεπινγκ και Νόρσεπινγκ, στην περιοχή Εστεργκετλαντ, οι οποίες με τη βοήθεια των ειδικών του Πανεπιστημίου του Λίνσεπινγκ (LIU), δημόσιων φορέων και ιδιωτικών επιχειρήσεων έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν ένα οικολογικό αστικό περιβάλλον με γνώμονα την υψηλή ποιότητα ζωής των πολιτών.

Η βιομηχανική οικολογία, ή αλλιώς η ανάπτυξη βιομηχανικών οικοσυστημάτων, είναι το αποτέλεσμα σκληρής δουλειάς, τόσο από πλευράς των ειδικών όσο και από πλευράς των πολιτών οι οποίοι σέβονται τους νέους κανόνες του παιχνιδιού, προστατεύoντας έτσι τόσο το περιβάλλον όσο και την τσέπη τους. Το «κλειδί» άλλωστε για την επιτυχία του καινοτόμου συστήματος, σύμφωνα με τους ειδήμονες, είναι η σωστή μελέτη των αναγκών της περιοχής για τη δημιουργία νέων επιχειρηματικών ευκαιριών - γεγονός που μεταφράζεται σε επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας, αλλά και άμεσο κέρδος.

Οικολογία και επιχειρηματικότητα


«Στόχος μας είναι η δημιουργία μιας κορυφαίας παγκόσμιας επιχειρηματικής αρένας για πράσινες τεχνολογίες, μέσα από τη στήριξη των τοπικών επιχειρήσεων, ώστε να μπορέσουν να αναπτυχθούν και να προωθήσουν την τεχνογνωσία τους» εξηγεί προς το «Βήμα» ο κ. Γκερτ Κίντγκρεν, πρόεδρος της μη κερδοσκοπικής εταιρείας Cleantech, η οποία ανήκει κατά το 40% στους δήμους των «δίδυμων πόλεων» και κατά το 20% στο Πανεπιστήμιο του Λίνσεπινγκ. «Αποστολή μας είναι η ενίσχυση του οράματος, του συντονισμού και της στήριξης των επιχειρήσεων αυτών για την επίτευξη ακόμη πιο αποδοτικών συνεργασιών, επεκτείνοντας έτσι παράλληλα και το κομμάτι των επιχειρηματικών ευκαιριών» προσθέτει ο ίδιος.

«Η Cleantech κατάφερε να βρει τρόπους έξυπνης “συμβίωσης” μεταξύ των διαφόρων τομέων της πόλης. Καταφέραμε μάλιστα να περιορίσουμε σημαντικά την κατανάλωση ηλεκτρικού ρεύματος, τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή άλλων ρύπων στην ατμόσφαιρα, όπως επίσης και τη χρήση πρώτων υλών με τη βοήθεια της ανακύκλωσης. Ακόμη και αν δεν μπορούμε να μιλάμε για πλήρη ανεξαρτησία μας, αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει ένα δείγμα ως προς το ποιες είναι οι δυνατότητές μας» περιγράφει ο κ. Κίντγκρεν.

Το πράσινο αλυσιδωτό δίκτυο που συνδέει τις δύο πόλεις αφορά την παραγωγή και διανομή βιοαερίου, βιοντίζελ και αιθανόλης, σε ένα δίκτυο περιφερειακής ψύξης και θέρμανσης που λειτουργεί με τη βοήθεια του νερού, στην ανακύκλωση συσκευασιών αλλά και λυμάτων και στην αναδιανομή και αξιοποίησή τους σε άλλους τομείς, όπως επίσης και στην εκμετάλλευση οργανικών αποβλήτων από τον τομέα της βιομηχανίας τροφίμων σε άλλους. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα οργανικά απόβλητα των εστιατορίων προωθούνται κατευθείαν στη μονάδα παραγωγής βιοαερίου.

Βιοαέριο «παραγωγής μας»

Οι «δίδυμες πόλεις», σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, διαθέτουν περίπου 500 επιχειρήσεις οικολογικού προσανατολισμού, με πωλήσεις που αγγίζουν το 1 δισ. ευρώ και εξαγωγές που μεταφράζονται στο 10% των γενικών εξαγωγών της χώρας σε πράσινες τεχνολογίες.

«Οι πωλήσεις βιοαερίου για αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί κατά 40% από πέρυσι» λέει ο κ. Κίντγκρεν. «Στο Λίνσεπινγκ μάλιστα σχεδόν το 10% όλων των οχημάτων (λεωφορεία, οχήματα καθαριότητας, τα περισσότερα ταξί) κινείται με βιοαέριο δικής μας παραγωγής, το οποίο μπορεί επίσης να αναμειχθεί με φυσικό αέριο». Επιπλέον, κάθε χρόνο στη συγκεκριμένη περιοχή της Σουηδίας παράγονται περί τους 210.000 τόνους τον χρόνο μείγμα αιθανόλης της τάξεως του 5%, το οποίο αναμειγνύεται με βενζίνη.

«Πράσινα» σχέδια για την Ελλάδα


Οπως μας εξηγεί ο επικεφαλής, η εταιρεία δεν προωθεί ένα συγκεκριμένο σχέδιο. «Δεν πουλάμε ένα άκαμπτο σύστημα, αλλά την τεχνογνωσία για τη δημιουργία ενός παρόμοιου, το οποίο όμως θα είναι κομμένο και ραμμένο ώστε να ικανοποιεί τις ανάγκες τής εκάστοτε πόλης» επισημαίνει ο ίδιος. «Σημαντικό ρόλο άλλωστε παίζουν και άλλοι παράγοντες, όπως η νομοθεσία, η φορολογία, η ενημέρωση και η ευσυνειδησία των πολιτών τής κάθε χώρας. Για παράδειγμα, σε αντίθεση με τη Σουηδία, στην Ελλάδα έχετε μικρότερη ανάγκη από θέρμανση τον χειμώνα και μεγαλύτερη ανάγκη από δροσιά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, γεγονός που αποδεικνύει ότι η κάθε περίπτωση είναι ξεχωριστή».

«Λόγω της αυξημένης ηλιοφάνειας που έχουν οι μεσογειακές χώρες, τα φωτοβολταϊκά θα μπορούσαν να αποτελέσουν εξίσου σημαντική πηγή ενέργειας. Κάποιες περιοχές μάλιστα μπορούν να αξιοποιήσουν τη γεωθερμική τους ενέργεια διανέμοντάς τη μέσω ενός δικτύου περιφερειακής θέρμανσης ή ψύξης» λέει ο κ. Κίντγκρεν. «Στην περιοχή μας έχουμε εγκαταστήσει ένα τέτοιο δίκτυο. Για την ακρίβεια, η θερμοκρασία του εδάφους δεν χρειάζεται να είναι πολύ υψηλή  - μπορεί, π.χ., να είναι -10 βαθμοί Κελσίου. Ακόμη, στη Σουηδία χρησιμοποιούμε αρκετά υδροενέργεια και πυρηνική ενέργεια, οι οποίες δεν εκλύουν διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Το κάναμε αυτό για να μπορέσουμε να απαλλαγούμε από το πετρέλαιο, μετά την κρίση της δεκαετίας του '70» τονίζει.

Το μυστικό της επιτυχίας

Τι θα έπρεπε να κάνουμε όμως σε περίπτωση που ενδιαφερόμασταν να ακολουθήσουμε και εμείς ένα παρόμοιο μοντέλο; «Πρόκειται για μια διαδικασία η οποία αποτελείται από διάφορα βήματα» εξηγεί ο κ. Κίντγκρεν. «Αρχικά πραγματοποιείται μια συνάντηση με την εξειδικευμένη ομάδα μας για την εκτίμηση και τον καθορισμό των προτεραιοτήτων ως προς το ποιες μέθοδοι και τεχνικές θα ήταν πιο αποδοτικές για την κάθε περίπτωση. Στη συνέχεια χρειάζεται ένα επιχειρηματικό σχέδιο και προκαταρκτικές μελέτες, που θα υποδείξουν ένα πρόγραμμα για όλες τις απαραίτητες ενέργειες που θα πρέπει να γίνουν. Η συγκεκριμένη φάση αφορά και επηρεάζει πολύ κόσμο και για τον λόγο αυτόν μπορεί να προκαλέσει την έκφραση διαφορετικών απόψεων ή ακόμη και αντιδράσεων» επισημαίνει ο επικεφαλής της Cleantech.

Από το 1990, σύμφωνα με τον ίδιο, η Σουηδία έχει καταφέρει να αυξήσει το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της κατά 48% και ταυτόχρονα να περιορίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων κατά 12%.

«Αν κάποιος καταφέρει να μειώσει τη χρήση πρώτων υλών, μειώνει και το κόστος. Προσωπικά πιστεύω ότι η πεποίθηση πως η πράσινη τεχνολογία πρέπει να είναι ακριβή είναι μύθος. Πέρα από το οικονομικό κέρδος, το όφελος στην υγεία των πολιτών είναι ανεκτίμητο. Αρκετές εταιρείες κατάφεραν να εξοικονομήσουν χρήματα περιορίζοντας είτε την κατανάλωση ενέργειας είτε τις πρώτες ύλες τους, ενώ παράλληλα απέκτησαν επιχειρηματικό προβάδισμα ή κατάφεραν να αποσπάσουν ακόμη και διακρίσεις για την οικολογική συμβολή τους. Γιατί, κακά τα ψέματα, αν μια εταιρεία επιθυμεί να βρίσκεται στην αγορά σε 10-20 χρόνια δεν έχει εναλλακτικές. Θα πρέπει να ακολουθήσει τον δρόμο αυτόν. Η Ευρωπαϊκή Ενωση άλλωστε προσφέρει οικονομική ενίσχυση για την πράσινη επιχειρηματικότητα μέσω του Σχεδίου Δράσης για τις Περιβαλλοντικές Τεχνολογίες (ETAP) και του Προγράμματος Ανταγωνιστικότητας και Καινοτομίας (CIP)» καταλήγει ο κ. Κίντγκρεν.

Δεν υπάρχουν σχόλια: