Αθήνα, 3 Ιουνίου 2010
Θέμα: « Ενημερωτικό σημείωμα για τον νέο τρόπο εξόφλησης τιμολογίων άνω των 3.000 ευρώ από την 1 Ιουνίου 2010»
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Από 1η Ιουνίου 2010 άλλαξε ο τρόπος εξόφλησης των φορολογικών στοιχείων που λαμβάνουν οι επιχειρήσεις για συναλλαγές άνω των 3.000 ευρώ ανά στοιχείο (παρ. 2, αρ.18 Κ.Β.Σ όπως αντικαταστήθηκε με την περ. α, παρ.25, αρ.19 του ν.3842/2010). Σύμφωνα με την περίπτωση α' της παραγράφου 25 του άρθρου 19 του νέου φορολογικού νόμου (3842/2010), αντικαταστάθηκε το δεύτερο εδάφιο της § 2 του άρθρου 18 του Κ.Β.Σ.
Πιο συγκεκριμένα η περίπτωση α' της παραγράφου 25 έχει ως εξής:
«Ειδικά για την απόδειξη της συναλλαγής από το λήπτη φορολογικού στοιχείου που αφορά αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών αξίας τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ και άνω απαιτείται η τμηματική ή ολική εξόφληση να γίνεται μέσω τραπεζικού λογαριασμού ή με επιταγή έκδοσης του λήπτη του στοιχείου. Σε περίπτωση εκχώρησης επιταγών τρίτων εκδίδεται άμεσα λογιστική απόδειξη εκχώρησης αξιογράφων στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία των εκχωρούμενων επιταγών.»
Πρόκειται για μια πολύ σημαντική αλλαγή που επήλθε με το νέο φορολογικό νόμο, η οποία επηρεάζει άμεσα τον τρόπο εξόφλησης των φορολογικών στοιχείων που αφορούν αγορές αγαθών ή λήψεις υπηρεσιών από τις επιχειρήσεις.
Μάλιστα πρέπει να τονίσουμε ότι τα παραπάνω ισχύουν σύμφωνα με την περίπτωση ι' της § 1 του άρθρου 92 του νόμου αυτού, από το μεθεπόμενο μήνα από τη δημοσίευση, δηλαδή από 1.6.2010.
Σταχυολογώντας την παραπάνω διάταξη θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής:
α) Μειώνεται στα 3.000,00 € και άνω ανά φορολογικό στοιχείο από 15.000,00 € που ήταν προηγουμένως, το όριο άνω του οποίου υπάρχει υποχρέωση εξόφληση τιμολογίων με συγκεκριμένους τρόπους.
β) Οι τρόποι αυτοί είναι :
1) Εξόφληση μέσω τραπεζικού λογαριασμού. ( Ίσχυε και πριν την τροποποίηση).
2) Εξόφληση με επιταγή του αγοραστή, δηλαδή του λήπτη του στοιχείου. (Ίσχυε και πριν την τροποποίηση και μάλιστα η επιταγή αυτή έπρεπε να είναι δίγραμμη, ενώ τώρα δεν απαιτείται ).
3) Εξόφληση με επιταγές πελατείας του αγοραστή (αυτός ο τρόπος εξόφλησης προστέθηκε με τη νέα διάταξη, δεν ίσχυε πριν την τροποποίηση). Όμως στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να εκδίδεται άμεσα λογιστική «απόδειξη εκχώρησης αξιογράφων» στην οποία θα αναγράφονται τα στοιχεία των εκχωρούμενων επιταγών, όπου θα πρέπει να αναγράφονται: - Αριθμός και Τράπεζα της επιταγής, - Εκδότης, - Πελάτης μας που μας έδωσε την επιταγή – Ποσό επιταγής . Επιπροσθέτως πιστεύουμε ότι θα διευκόλυνε η επισύναψη στο παραστατικό εγγραφής « απόδειξη εκχώρησης αξιογράφων » , του φωτοαντίγραφου της επιταγής.
Επίσης διευκρινίζουμε πως:
α) Η διάταξη θα αφορά τους αγοραστές ( λήπτες στοιχείων ) και όχι τους πωλητές. Δηλαδή οι κυρώσεις αφορούν τον αγοραστή και όχι τον πωλητή.
β) Το όριο των 3.000 ευρώ περιλαμβάνει το σύνολο της αξίας του τιμολογίου που έχει ληφθεί, δηλαδή περιλαμβάνει και τον Φ.Π.Α του τιμολογίου.
γ) Αφορά όλες τις εξοφλήσεις φορολογικών στοιχείων άνω των 3.000 ευρώ το καθένα, ανεξάρτητα αν η πληρωμή τους γίνεται τμηματικά ή ακόμα και όταν δίδονται προκαταβολές.
δ) Δεν εφαρμόζεται για συναλλαγές με το εξωτερικό. Η εξόφληση των προμηθευτών της αλλοδαπής μπορεί να γίνεται με οποιοδήποτε τρόπο ισχύει για τις σχετικές συναλλαγές.
ε) Για κάθε ένα δελτίο αποστολής θα πρέπει να εκδίδεται και ένα τιμολόγιο, το οποίο εφόσον είναι αξίας 3.000 ευρώ και άνω, θα εξοφλείται από το λήπτη του με τους τρόπους που αναφέρονται ανωτέρω. Δηλαδή, εξετάζεται ανά φορολογικό στοιχείο και κατά συνέπεια για την εκπλήρωση της σχετικής υποχρέωσης ενδιαφέρει η αξία κάθε συναλλαγής η δε καταστρατήγηση των ανωτέρω διατάξεων διερευνάται σε κάθε περίπτωση από τον φορολογικό έλεγχο.
Στ) Επιτρέπεται ο συμψηφισμός αμοιβαίων ανταπαιτήσεων μεταξύ μητρικής εταιρείας και θυγατρικών εταιρειών. Τέτοιος συμψηφισμός δεν επιτρέπεται για τις άλλες εταιρείες (δηλ. όταν οι αντισυμβαλλόμενοι είναι προμηθευτές εταιρειών και ταυτόχρονα πελάτες).
Η μη τήρηση των παραπάνω επισύρει την ποινή της κρίσης των βιβλίων ως ανεπαρκών.
Αθήνα, 2 Ιουνίου 2010
Θέμα: «Έμμεσος δανεισμός των επιχειρήσεων προς το κράτος είναι η δεύτερη παράταση της επιστροφής ΦΠΑ»
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου απέστειλε σήμερα Τετάρτη 2 Ιουνίου ε.ε, δύο επιστολές προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου, σχετικά με το ζήτημα του παγώματος της επιστροφής ΦΠΑ και της παράτασης της προβλεπόμενης προθεσμίας υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων προμηθευτών / πελατών, θέματα που απασχολούν ιδιαίτερα τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις.
Συγκεκριμένα, η ΕΣΕΕ θεωρεί ότι η απόφαση του Υπουργείου για παράταση παγώματος ή καθυστέρησης επιστροφής Φ.Π.Α, αφενός μεν δεν αφήνει κανένα περιθώριο για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων, αφετέρου δε στερεί τις επιχειρήσεις από απολύτως αναγκαία για την επιβίωσή τους κεφάλαια κίνησης, ρευστότητας και τις οδηγεί σε πηγές χρηματοδότησης με υψηλό επιτόκιο δανεισμού και σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και σε διακοπή των εργασιών τους.
Πρόθεση της ΕΣΕΕ είναι να αντιμετωπίσει από κοινού με το Υπουργείο τα σοβαρά δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας μας και αντιλαμβάνεται ότι η εν λόγω απόφαση είναι ουσιαστικά έμμεσος δανεισμός του ελληνικού δημοσίου από τις επιχειρήσεις. Για τον λόγο αυτό, η ΕΣΕΕ επαναπροτείνει τη λύση του συμψηφισμού του ποσού επιστροφής του Φ.Π.Α,. το οποίο ξεπερνά το 1 δις ευρώ, με τις τρέχουσες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις των δικαιούχων επιστροφής ΦΠΑ επιχειρήσεων.
Επιπλέον, η ΕΣΕΕ ζητά την παράταση της προβλεπόμενης προθεσμίας υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων προμηθευτών / πελατών, η οποία τώρα είναι έως 25/6/2010 (παρ.26, άρθρο 19, ν. 3842/2010). Μία τέτοια πρόταση θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να είναι συνεπείς ως προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις και θα δώσει στα λογιστήρια τον απαραίτητο χρόνο προετοιμασίας καθώς, βάσει των προηγούμενων διατάξεων του Κ.Β.Σ η υποβολή των συγκεντρωτικών καταστάσεων γινόταν μέχρι τον Σεπτέμβριο.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Αθήνα, 31 Μαΐου 2010
Ανακοίνωση σχετικά με την εφαρμογή του μέτρου της άμεσης επιβολής προστίμων από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.), από την 1η Ιουνίου 2010, σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου 3842/2010:
Στο πλαίσιο της εφαρμογής του Νόμου 3842/2010 «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Οικονομικών υπενθυμίζεται ότι από αύριο, 1η Ιουνίου 2010, αλλάζει ο τρόπος επιβολής προστίμων του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε.).
Συγκεκριμένα, εφόσον κατά τη διάρκεια διενέργειας ελέγχου στην επαγγελματική εγκατάσταση του επιτηδευματία διαπιστωθούν παραβάσεις, τα ελεγκτικά όργανα συντάσσουν επί τόπου έκθεση ελέγχου και εκδίδουν απόφαση επιβολής προστίμου, τις οποίες επιδίδουν άμεσα στον υπόχρεο. Αν ο τελευταίος αρνηθεί να παραλάβει τις πράξεις, διενεργείται θυροκόλληση στο κατάστημα και συντάσσεται σχετικό πρακτικό.
Οι παραβάσεις για τις οποίες μπορεί να εκδοθεί άμεσα έκθεση ελέγχου και απόφαση επιβολής προστίμου αφορούν κατά κύριο λόγο σε μη επίδειξη των πρόσθετων βιβλίων, μη καταχώρηση στα πρόσθετα βιβλία, μη έκδοση απόδειξης λιανικής πώλησης ή παροχής υπηρεσιών, μη έκδοση τιμολογίου ή δελτίου αποστολής ή δελτίου ποσοτικής παραλαβής, μη έκδοση φορτωτικής ή δελτίου κίνησης.
Η διοικητική επίλυση της διαφοράς στις περιπτώσεις αυτές διενεργείται αν καταβληθεί εφάπαξ το 50% του επιβαλλόμενου προστίμου. Υπενθυμίζεται πως από τις 23 Απριλίου ισχύει ότι σε περίπτωση άσκησης προσφυγής, βεβαιώνεται το 25% του οφειλόμενου ποσού προστίμου και όχι το 10%, που βεβαιωνόταν με το καθεστώς πριν από το νόμο 3842/2010.
Ακόμα, επισημαίνεται ότι από την 1η Ιουνίου 2010 η μη έκδοση ή η ανακριβής έκδοση παραστατικών στοιχείων πώλησης ή διακίνησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών συνιστά ποινικό αδίκημα και τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον δύο μηνών.
Με τα μέτρα αυτά το Υπουργείο Οικονομικών προχωρά σε ένα ακόμη βήμα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, την ενίσχυση των μηχανισμών επιβολής της φορολογικής νομοθεσίας και τον περιορισμό του χρόνου που μεσολαβεί μεταξύ παράβασης και επιβολής κυρώσεων, που έχει αναγνωριστεί ως ένας καθοριστικός παράγοντας διευκόλυνσης και επέκτασης του φαινομένου της φοροδιαφυγής στη χώρα μας.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Αθήνα, 31 Μαΐου 2010
Ανακοίνωση σχετικά με την παράταση της δυνατότητας καταβολής χρεών και υποβολής δηλώσεων:
Με τις διατάξεις των άρθρων 66 και 84 του νόμου 3842/2010 «Αποκατάσταση φορολογικής δικαιοσύνης, αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις» έχει δοθεί το δικαίωμα για την καταβολή ληξιπρόθεσμων οφειλών με έκπτωση 80% επί των προστίμων και προσαυξήσεων και για την υποβολή αρχικών και συμπληρωματικών δηλώσεων για εισοδήματα έως το 2009 χωρίς την καταβολή πρόσθετου φόρου ή προστίμου. Η προθεσμία καταβολής λήγει σήμερα, 31 Μαΐου 2010.
Το Υπουργείο Οικονομικών εκτιμώντας το αυξημένο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση αυτής της δυνατότητας και τα αιτήματα των ενδιαφερομένων, των συλλόγων και των υπηρεσιών, παρατείνει την προθεσμία εφαρμογής των διατάξεων αυτών, τη δυνατότητα καταβολής χρεών και υποβολής δηλώσεων, μέχρι τις 30 Ιουνίου 2010. Σχετική ρύθμιση θα συμπεριληφθεί σε νομοσχέδιου του Υπουργείου Οικονομικών τις προσεχείς μέρες.
Αθήνα, 27 Μαΐου 2010 Δελτίο Τύπου
«Το ελληνικό εμπόριο θα δώσει για άλλη μια φορά μια άνιση μάχη για τη μείωση των τιμών».
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης σε ερωτήσεις των δημοσιογράφων, αναφορικά με τις προθέσεις των Ελλήνων εμπόρων στο ζήτημα της μείωσης των τιμών, προέβη στις ακόλουθες δηλώσεις:
«Το ελληνικό εμπόριο θέλει και οφείλει να μειώσει τις τιμές, ώστε να εξισορροπήσει την σημαντική απώλεια αμοιβών κατά 20% έως 30% των εργαζομένων στο δημόσιο, αλλά και το πάγωμα των μισθών για τρία χρόνια στον ιδιωτικό τομέα, όπως ξεκάθαρα αναφέρεται στις διαρθρωτικές προϋποθέσεις του μνημονίου στήριξης (ν. 3845/10). Παρά το γεγονός ότι οι μισθοί και οι τιμές είναι «μεγέθη» απολύτως συνδεδεμένα, ο αποπληθωρισμός των τιμών, δυστυχώς, δεν μπορεί να ακολουθήσει τον αποπληθωρισμό των μισθών, αφού ο «φορολογικός πληθωρισμός» δεν μας το επιτρέπει.
Οι κύριες αιτίες που οι τιμές παραμένουν στη χώρα μας σε υψηλά επίπεδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ευρωζώνης, αλλά και τα κυριότερα εμπόδια μείωσής τους είναι οι εξής:
Η αύξηση των έμμεσων φόρων και ιδιαίτερα του ΦΠΑ.
Οι ενδοομιλικές πωλήσεις των πολυεθνικών που «φουσκώνουν» τις τιμές στα ελληνικά ράφια.
Η εσωτερική υποτίμηση του «ελληνικού ευρώ» κατά 25% έναντι του «γερμανικού ευρώ» και γενικά του Ευρωπαϊκού Βορρά παρά την σταθερή ονομαστική ισοτιμία.
Οι ελληνικές Μμε εμπορικές επιχειρήσεις επιλέγουν να μειώσουν τις τιμές χωρίς απολύσεις, χωρίς την απαξίωση των μέτρων για τις ταμειακές μηχανές και τις αποδείξεις, χωρίς να διακινδυνεύσουν την υγιεινή και την ασφάλεια των καταναλωτών. Μπορεί το φθηνότερο να μην είναι και το καλύτερο ποιοτικά, όμως σήμερα για τον καταναλωτή το καλύτερο είναι και το φθηνότερο και αυτό πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψη μας και να μπούμε δυναμικά στη μείωση των τιμών με έναν απλό και έντιμο τρόπο. Μια τιμή, χαμηλή τιμή. Δεν έχουν θέση σε αυτήν την προσπάθεια οι προωθητικές ενέργειες, οι μέθοδοι marketing, οι συνεχείς προσφορές και εκπτώσεις, και γενικά αυτό το τρίγωνο της αμαρτίας το οποίο πρέπει επιτέλους να αλλάξει. Είμαστε λοιπόν εδώ να συζητήσουμε, να διαβουλευτούμε και να αλλάξουμε την τακτική της αγοράς, εφαρμόζοντας μία, σταθερή, καθαρή, χαμηλή τιμή με τη βοήθεια όμως της ταυτόχρονης μείωσης των ενοικίων, των επιτοκίων, των φόρων, των λογαριασμών, των κρατικά ελεγχόμενων τιμολογίων των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ.
Το ελληνικό εμπόριο είναι αναγκασμένο να προχωρήσει για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες στην απορρόφηση της νέας αύξησης του ΦΠΑ, παρά το γεγονός ότι τα μέτρα του δεύτερου πακέτου που θα ισχύσουν από τον Ιούλιο, θα δημιουργήσουν νέες «φορολογικές» αυξήσεις της τάξεως του 3%-5% και ο πληθωρισμός από 4,8% που είναι σήμερα θα πλησιάσει το 9%-10%, αμβλύνοντας το πρόβλημα και τις επιπτώσεις του «φορολογικού πληθωρισμού», αφού τα περισσότερα προϊόντα εισάγονται από το εξωτερικό και επομένως θα διευρύνεται το χάσμα με την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου ο πληθωρισμός προβλέπεται χαμηλός για το 2010.
Η ΕΣΕΕ περιμένει από το ΥΠΟΙΑΝ να ελεγχθούν οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων που ευθύνονται για τις «υψηλές ελληνικές τιμές» και να αντιμετωπίσει την αισχροκερδή συμπεριφορά όσων ελέγχουν τα ράφια και τα ψυγεία με το σύστημα των ενδοομιλικών συναλλαγών και υπερτιμολογήσεων (ν. 3728/2008 Κανόνες Τεκμηρίωσης Τιμών Ενδοομιλικών Συναλλαγών).
Οι καταναλωτές δικαιολογημένα επιδεικνύουν σήμερα «καταναλωτική αποχή» και βρίσκονται συνεχώς σε αναμονή φθηνότερων τιμών. Πρέπει λοιπόν το συντομότερο να μειωθούν και να κρατηθούν σε σταθερά χαμηλά επίπεδα οι τιμές, ώστε με μια σταθερή αμοιβή εργασίας να δημιουργηθεί ουσιαστική αύξηση της αγοραστικής τους ικανότητας.
Η κρίση χρέους της χώρας μας θα έχει επιπτώσεις στο χάρτη του λιανεμπορίου και χονδρεμπορίου που φαίνεται να ταιριάζει περισσότερο στα οργανωμένα δίκτυα τα οποία δείχνουν να έχουν περιθώρια να «παίξουν» με τις τιμές και ταυτόχρονα επιδιώκουν να αφήσουν εκτός ανταγωνισμού το υγιές κλασικό χονδρεμπόριο με πιστώσεις, εκπτώσεις, ειδικές προσφορές, ακόμη και delivery, ώστε να κερδίσουν μερίδια από την πίτα της αγοράς, να αυξήσουν πάνω από 40% τη συγκέντρωση των πωλήσεων και να ελέγχουν πλήρως τις τιμές.
Αθήνα, 4 Ιουνίου 2010 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Θέμα: «Κρίση και Λιανεμπόριο: η πορεία της αγοράς και προτάσεις του εμπορίου για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς».
Η ΕΣΕΕ με επιστολή της στην Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κα Λούκα Κατσέλη δήλωσε την επιθυμία συμμετοχής και ουσιαστικής συμβολής της Επιτροπής λιανεμπορίου της ΕΣΕΕ στις διαδικασίες διαβούλευσης με τη Γ. Γ. Εμπορίου και Καταναλωτή πριν την προώθηση των νομοθετικών πρωτοβουλιών, για την απάλειψη των στρεβλώσεων και την βελτίωση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς, με προϋποθέσεις που θα βοηθήσουν τις πολυάριθμες Μμε εμπορικές επιχειρήσεις να επιβιώσουν και θα προστατεύσουν αποτελεσματικότερα τους καταναλωτές.
Η ΕΣΕΕ έχει σε πολλές περιπτώσεις διατυπώσει τις θέσεις της, επισημαίνοντας ορισμένες στρεβλώσεις που παρατηρούνται στην αγορά λιανεμπορίου, αλλά και προτάσεις σχετικά με την αναμόρφωση του «αμαρτωλού τριγώνου» των προσφορών, των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών, όπως :
- Επαναφορά της απαγόρευσης των προσφορών εντός του διαστήματος των 30 ημερών, που προηγούνται των περιόδων τακτικών εκπτώσεων, η οποία καταργήθηκε με το ν. 3769/2009.
- Εντός των αυτών ως άνω 30 ημερών, να απαγορευθεί οποιαδήποτε αναγγελία μειώσεων τιμών και προωθητικών ενεργειών μεμονωμένων επιχειρήσεων, είτε ασκούνται όλο το χρόνο, είτε όχι. Εννοείται ότι οι προωθητικές ενέργειες εντός του καταστήματος θα συνεχίσουν να επιτρέπονται.
- Οι παραπλανητικές πρακτικές προώθησης πωλήσεων να επισύρουν τις κυρώσεις που προβλέπονται για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές (κυρίως τα διοικητικά πρόστιμα).
- Να περιορισθεί το δικαίωμα των προσφορών σε δύο δεκαήμερα το χρόνο ή τέσσερις εβδομάδες (μία για κάθε εποχή) είτε για μέρος, είτε για το σύνολο των διατιθεμένων προϊόντων.
- Να επιβληθεί αποκλειστικά μία χαμηλή τιμή για τις προσφορές.
- Να απαγορευθεί ρητά και από το νόμο η χρησιμοποίηση διαγραμμένων τιμών ή ποσοστού στις προωθητικές ενέργειες (τώρα καθιερώνεται με εγκυκλίους).
- Να απαγορευθεί η χρησιμοποίηση διπλών τιμών από τα Stock και Outlet, διότι έτσι δίνουν την εντύπωση στον καταναλωτή ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 365 ημέρες το χρόνο.
- Να σταθεροποιηθούν αγορανομικά για τον επόμενο χρόνο οι εκπτώσεις που παρέχουν οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις προς τους πελάτες τους (ανεξαρτήτως ενδεχόμενης μείωσης του τζίρου τους) ως μέσου συγκράτησης των τιμών.
- Να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες λειτουργίας του Παρατηρητηρίου του Εμπορίου.
- Να αναβαθμιστούν οι θεσμοί εποπτείας και ιδιαίτερα της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης, με αφορμή την πραγματοποίηση της ημερίδας του ΕΒΕΑ με θέμα: «Κρίση & Λιανεμπόριο: Στρατηγικές και εργαλεία άμεσης βελτίωσης», προέβη στις ακόλουθες δηλώσεις:
«…Οι λιανικές πωλήσεις μπορεί να εμφανίζονται λίγο αυξημένες το Μάρτιο του 2010 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περυσινό, αλλά ας μην μας διαφεύγει ότι η περίοδος του Πάσχα ήταν φέτος πολύ νωρίτερα, γεγονός που αναδεικνύει με σαφήνεια τη θετική επίδραση του δώρου του Πάσχα στην αγορά. Παράλληλα, η αύξηση οφείλεται λιγότερο στις μόνιμες προσφορές και μεγάλες εκπτώσεις που πραγματοποίησαν για όλο το 1ο τρίμηνο του 2010 οι εμπορικές επιχειρήσεις και πολύ περισσότερο στην αποτελεσματικότητα του μέτρου των αποδείξεων. Παρόλα αυτά, η κατανομή της αύξησης αυτής δεν είναι ισoβαρής ανάμεσα σε μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις. Οι μικρότερου μεγέθους επιχειρήσεις εμφανίζουν μεγάλη μείωση των λιανικών τους πωλήσεων κατά το 1ο πεντάμηνο του 2010, η οποία δεν φαίνεται να διαφοροποιείται τους επόμενους μήνες, καθώς η ζήτηση έχει περιοριστεί σε βαθμό «καταναλωτικής αποχής» και προοιωνίζει μεγάλες απώλειες από την κατανάλωση και στο 2ο εξάμηνο του έτους».
Το «Πάμε Αθήνα συμφέρει» έφερε αντιδράσεις
Άρθρο από το Hellenic Business (www.hbnews.gr)
[05.06.2010, 10:20]
Δύο ημέρες μετά την ανακοίνωση της καμπάνιας με προσφορές από τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας με τίτλο «Πάμε Αθήνα, συμφέρει» για την τόνωση της αγοραστικής κίνησης στο κέντρο της πόλης, η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) παρεμβαίνει και ζητεί από την κυβέρνηση να απαγορεύσει όλες τις προσφορές.
Χθες ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας των εμπόρων κ. Β. Κορκίδης με επιστολή του προς την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη ζήτησε να νομοθετηθούν συγκεκριμένοι κανόνες για τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, δεδομένου ότι η υπάρχουσα κατάσταση ενισχύει τις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις και επιδεινώνει τη θέση των μικροτέρων. Μάλιστα κάνει λόγο για «στρεβλώσεις που παρατηρούνται στην αγορά λιανεμπορίου» , και για «αμαρτωλό τρίγωνο», όπως αποκαλεί τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες.
Νωρίτερα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Π.Καρέλλας, έχοντας εξασφαλίσει τη στήριξη της Νομαρχίας και του Δήμου Αθηναίων, είχε ανακοινώσει ότι αρχίζει καμπάνια για να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές στα εμπορικά καταστήματα της Αθήνας με ειδικές τιμές. Το ποσοστό της μείωσης θα είναι ελεύθερο και θα το κρίνει κατά περίπτωση ο κάθε καταστηματάρχης.
Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας των εμπόρων κ. Κορκίδης προτείνει την επαναφορά της απαγόρευσης των προσφορών εντός του διαστήματος των 30 ημερών που προηγούνται της περιόδου των τακτικών εκπτώσεων- ρύθμιση που έχει καταργηθεί- και εντός αυτών των 30 ημερών να απαγορευθεί οποιαδήποτε αναγγελία μειώσεων τιμών και προωθητικών ενεργειών μεμονωμένων επιχειρήσεων, είτε ασκούνται όλον τον χρόνο είτε όχι. Ωστόσο οι προωθητικές ενέργειες εντός του καταστήματος θα συνεχίσουν να επιτρέπονται.
Επίσης προτείνει οι παραπλανητικές πρακτικές προώθησης πωλήσεων να επισύρουν τις κυρώσεις που προβλέπονται για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές (κυρίως τα διοικητικά πρόστιμα), να περιορισθεί το δικαίωμα των προσφορών σε δύο δεκαήμερα τον χρόνο ή τέσσερις εβδομάδες (μία για κάθε εποχή) είτε για μέρος είτε για το σύνολο των διατιθεμένων προϊόντων, να επιβληθεί αποκλειστικά μια χαμηλή τιμή για τις προσφορές και να απαγορευθεί η χρησιμοποίηση διπλών τιμών από τα stocks και outlets, διότι έτσι δίνουν την εντύπωση στον καταναλωτή ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 365 ημέρες τον χρόνο.
Κατά την ΕΣΕΕ, είναι ανάγκη να σταθεροποιηθούν αγορανομικά για τον επόμενο χρόνο οι εκπτώσεις που παρέχουν οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις προς τους πελάτες τους (ανεξαρτήτως ενδεχόμενης μείωσης του τζίρου τους) ως μέσου συγκράτησης των τιμών, να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες λειτουργίας του Παρατηρητηρίου του Εμπορίου και να αναβαθμιστούν οι θεσμοί εποπτείας και ιδιαίτερα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αναφορικά με την άνοδο που παρουσίασαν οι λιανικές πωλήσεις στη διάρκεια του Μαρτίου σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Μάρτιο του 2009, είπε πως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η περίοδος του Πάσχα ήταν εφέτος πολύ νωρίτερα, και είναι προφανής η επίδραση που έχει το δώρο του Πάσχα στην αγορά, και παράλληλα οφείλεται στην αποτελεσματικότητα του μέτρου των αποδείξεων, ενώ μικρή σημασία είχαν τελικώς οι μόνιμες προσφορές και οι μεγάλες εκπτώσεις που πραγματοποίησαν όλο το πρώτο τρίμηνο του 2010 οι εμπορικές επιχειρήσεις. Αλλά και πάλι ωφελημένες βγήκαν οι μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις.
Χθες ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας των εμπόρων κ. Β. Κορκίδης με επιστολή του προς την υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κυρία Λούκα Κατσέλη ζήτησε να νομοθετηθούν συγκεκριμένοι κανόνες για τις προσφορές και τις προωθητικές ενέργειες, δεδομένου ότι η υπάρχουσα κατάσταση ενισχύει τις μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις και επιδεινώνει τη θέση των μικροτέρων. Μάλιστα κάνει λόγο για «στρεβλώσεις που παρατηρούνται στην αγορά λιανεμπορίου» , και για «αμαρτωλό τρίγωνο», όπως αποκαλεί τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες.
Νωρίτερα ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών κ. Π.Καρέλλας, έχοντας εξασφαλίσει τη στήριξη της Νομαρχίας και του Δήμου Αθηναίων, είχε ανακοινώσει ότι αρχίζει καμπάνια για να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές στα εμπορικά καταστήματα της Αθήνας με ειδικές τιμές. Το ποσοστό της μείωσης θα είναι ελεύθερο και θα το κρίνει κατά περίπτωση ο κάθε καταστηματάρχης.
Ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας των εμπόρων κ. Κορκίδης προτείνει την επαναφορά της απαγόρευσης των προσφορών εντός του διαστήματος των 30 ημερών που προηγούνται της περιόδου των τακτικών εκπτώσεων- ρύθμιση που έχει καταργηθεί- και εντός αυτών των 30 ημερών να απαγορευθεί οποιαδήποτε αναγγελία μειώσεων τιμών και προωθητικών ενεργειών μεμονωμένων επιχειρήσεων, είτε ασκούνται όλον τον χρόνο είτε όχι. Ωστόσο οι προωθητικές ενέργειες εντός του καταστήματος θα συνεχίσουν να επιτρέπονται.
Επίσης προτείνει οι παραπλανητικές πρακτικές προώθησης πωλήσεων να επισύρουν τις κυρώσεις που προβλέπονται για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές (κυρίως τα διοικητικά πρόστιμα), να περιορισθεί το δικαίωμα των προσφορών σε δύο δεκαήμερα τον χρόνο ή τέσσερις εβδομάδες (μία για κάθε εποχή) είτε για μέρος είτε για το σύνολο των διατιθεμένων προϊόντων, να επιβληθεί αποκλειστικά μια χαμηλή τιμή για τις προσφορές και να απαγορευθεί η χρησιμοποίηση διπλών τιμών από τα stocks και outlets, διότι έτσι δίνουν την εντύπωση στον καταναλωτή ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 365 ημέρες τον χρόνο.
Κατά την ΕΣΕΕ, είναι ανάγκη να σταθεροποιηθούν αγορανομικά για τον επόμενο χρόνο οι εκπτώσεις που παρέχουν οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις προς τους πελάτες τους (ανεξαρτήτως ενδεχόμενης μείωσης του τζίρου τους) ως μέσου συγκράτησης των τιμών, να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες λειτουργίας του Παρατηρητηρίου του Εμπορίου και να αναβαθμιστούν οι θεσμοί εποπτείας και ιδιαίτερα της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αναφορικά με την άνοδο που παρουσίασαν οι λιανικές πωλήσεις στη διάρκεια του Μαρτίου σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Μάρτιο του 2009, είπε πως αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η περίοδος του Πάσχα ήταν εφέτος πολύ νωρίτερα, και είναι προφανής η επίδραση που έχει το δώρο του Πάσχα στην αγορά, και παράλληλα οφείλεται στην αποτελεσματικότητα του μέτρου των αποδείξεων, ενώ μικρή σημασία είχαν τελικώς οι μόνιμες προσφορές και οι μεγάλες εκπτώσεις που πραγματοποίησαν όλο το πρώτο τρίμηνο του 2010 οι εμπορικές επιχειρήσεις. Αλλά και πάλι ωφελημένες βγήκαν οι μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου